Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/huggse/public_html/davanna/wp-includes/cache.php on line 36

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/huggse/public_html/davanna/wp-includes/query.php on line 21

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /home/huggse/public_html/davanna/wp-includes/theme.php on line 508
Davannas resa grandisimo 2008 » Blog Archive » Utan pez i La Paz

Utan pez i La Paz

Efter safarit i den salta öknen satte jag mig på lyxbuss för nattresa upp till hufvudstaden La Paz (världens högsta - 3600m!). Det var gulligt hur “bussvärdinnorna” försökte skapa illusionen av förstaklassflyg. Speciellt när vi gav oss iväg, på Bolivias kanske uslaste väg och bussen började skaka som en vibratorstamp - BABABBABABAABABBBABABA! Det var nästan så att synen blev suddig men den hade man ändå inte mycket nytta av eftersom DVD-filmen hackade konstant.

I La Paz hade jag bokat boende på populära Adventure Brew Hostel - ett kalasplejs med alla fasciliter. Allt från kulörta myskuddar och frukost i form av pannkaksbuffé till ett eget mikrobryggeri (ölet “Saya”). Som ett vuxen-dagis! Det perfekta stället att krascha en lite längre tid alltså. För nu var det dags för en semester från semestern! Som du trogna läsare säkert har förstått så har jag ju hittills haft det väldigt slitigt här i sydamerrka. Ujujuj, tungt är ordet. Så jag stannade en hel vecka i La Paz och gjorde inte många knop. Festade lite, cyklade lite, shoppade lite:

• Festandet: Jag vågade inte hänga med gänget som drog till en av de ökända kokain-barerna i stan. Men vi möttes upp ute och klubb-hoppade mellan tre olika ställen, som i stil och känsla liknade Dojan, Lyckholms fabriker och Nef. Som hemma i Götet alltså! Lite deprimerande att även indianderna i Bolivia har den amerikanska drömmen som ideal. Ingen blir ju lyckligare av att sträva efter en massa pengar. Har jag läst.
  • Cyklandet: En dag dundrade jag nedför “World´s most dangerous road” (länk). Jag överlevde! En sketful t-shirt fick jag såklart på köpet. I ett landskap inte helt olikt Norges brantaste Vestland hade jag en smooth ride på fullfjädrade hyr-mountainbikes värda US$2500 styck. Om jag ska placera in aktiviteten på adrenalin-per-fara-skalan skulle jag säga att den är i mitten (känns farligt och är farligt). Alltså sämre än bungy-jump (känns livsfarligt men är ofarligt) men bättre än forsränning (känns som en dag i parken men är ganska farligt).
  • Shoppandet: Halva La Paz är som delar i ett gigantiskt varuhus. Med ett helt kvarter för varje avdelning. Det finns bland annat ett för frukt och grönt, ett för kött och fisk, ett för hygienartiklar, ett för lampor och lysrör och väääldigt många för piratkopior av skor, kläder, film och musik. Neat.

La Paz har sammanfattningsvis en underlig sluttande stadsplanering som en toaholk, sopiga marknader och små invånare som Bangkok, galen trafik och luftföroreningar som Peking och skoputsarpojkar i rånarluvor som…på Kumla? Men jag gillade stan!

Invånarna är dessutom så ärliga att följande situation, så som Camilla Läckberg hade beskrivit den, löste sig:
David öppnade munnen för att säga något men precis då tutade en bil bredvid dem. Johanna verkade se vad han tänkte och sa irriterat “Ja, vi tog ut nog med kontanter!” Johanna hörde oron i sin egen röst och slog ut med händerna. “Å andra sidan”, David gjorde en konstpaus och drack en klunk vatten, “Å andra sidan glömde du kortet i automaten.” Det var som om han hade läst Johannas tankar.

Kolla bilderna från La Paz här! »

4 kommentarer to “Utan pez i La Paz”

1. Ulf säger:

Hej på er,
    Nu är vi hemma igen till ett regnigt och nyss snöbefriat Lerum…. men, vad jag kunde se så regnade det på er cykeltur också. Väl galet upptåg f.ö.
    Er travestering på Läckbergskan var klockren!

2. Stefan säger:

Gillar skarpt vägverketvästarna ni utsmyckade er själva med. Niiiice!

3. Lillasyster säger:

Hejhej!

Vilka gulliga apor! Jag ska se om jag kan lägga upp den på cuteoverload:-). Jag samstämmer även med min käre fader och tycker att cyklingen så lite väl vansklig ut, men det är väl bättre att cykla än att åka bil antar jag. Idag påbörjar jag också en resa, men då jag tycker att sydamerika är lite pretto så håller jag mig till de hederliga svenska fjällen och hemavan i dagarna fyra.

Kram på er.

4. David säger:

Ja, de dar vastarna var jag inte helt nojd med. Mitt pa ljusa dan hade vi dem ocksa, det ar ju till och med VARRE an ynkryggarna i Sverige. Jag skyller pa att de (och handskarna) var obligatoriska.

Grattis pa bursdagen, lillasyrran! Pumpa lite puder at mig, jag har hort att det ar ganska mycket sno just nu? Kram!